Організація самостійної роботи студентів на кафедрі лісознавства

 

Самостійна робота студента – форма організації навчального процесу, при якій заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Тому вона є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять.

Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, визначається навчальним планом і становить не менше 1/3 і не більше 2/3 загального обсягу навчального часу, відведеного для вивчення конкретної дисципліни. Співвідношення обсягів аудиторних занять і самостійної роботи визначається з урахуванням специфіки та змісту навчальної дисципліни.

Самостійна робота студента єконкретною за своєю спрямованістю і супроводжуватися ефективним контролем та оцінкою її результатів.

Зміст самостійної роботи студента полягає в науково – обґрунтованій системі оформленого навчального матеріалу і визначається з урахуванням схеми підготовки фахівців, яку відображено в освітньо-професійній (освітньо-науковій) програмі та робочому навчальному плані. Зміст самостійної роботи з кожної навчальної дисципліни визначається робочою навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача.

Вимоги до змісту курсових і дипломних робіт визначаються кафедрою з урахуванням освітньо-професійної програми підготовки бакалавра і магістра.

Зміст завдань для самостійної роботи, які виконуються в період практик (навчальних, виробничих, науково-дослідних), конкретизується в їх програмах.

У ході самостійної роботи студент:

  • засвоює теоретичний матеріал з навчальної дисципліни, що вивчається (засвоєння лекційного курсу, а також окремих його розділів, тем, положень і т.д.);
  • закріплює знання теоретичного матеріалу, використовуючи необхідний інструментарій практичним шляхом (розв’язання задач, виконання розрахункових і контрольних робіт, тестів);
  • застосовує отримані знання і практичні навички для аналізу ситуацій і вироблення правильного рішення (підготовка до групової дискусії, письмовий аналіз конкретної ситуації);
  • застосовує отримані знання та уміння для формування власної позиції, теорії, моделі (написання курсової чи дипломної роботи, наукової доповіді, статті, науково-дослідної роботи).

Самостійна робота з навчальної дисципліни для студентів може включати різні форми, які визначаються робочою навчальною програмою, залежно від мети, завдань та змісту навчальної дисципліни, специфікою спеціальності. Умовно самостійну роботу студентів можна розділити на базову і додаткову.

Базова самостійна робота забезпечує підготовку студента до аудиторних занять і контрольних заходів з усіх навчальних дисциплін навчального плану. Результати цієї підготовки виявляються в активності студента на заняттях, при виконанні ним контрольних робіт, тестових завдань й інших видів робіт.

Базова самостійна робота студентів може включати такі види робіт:

  • опрацювання лекційного матеріалу і рекомендованої літератури;
  • пошук (підбір) і огляд літератури і електронних джерел інформації з індивідуально заданої проблеми навчального курсу;
  • виконання домашніх завдань;
  • вивчення матеріалу, винесеного на самостійне опрацьовування;
  • підготовка до лабораторних робіт, практичних (семінарських) занять;
  • підготовка до написання контрольних робіт, інших форм поточного контролю;
  • систематизація вивченого матеріалу перед семестровим екзаменом.

Додаткова самостійна робота спрямована на поглиблення і закріплення знань студента, розвиток аналітичних навичок з проблематики навчальної дисципліни. Вона може включати такі види робіт:

  • науково-дослідницька робота, участь у наукових студентських конференціях, турнірах, семінарах і олімпіадах;
  • аналіз наукових публікацій з визначеної викладачем теми;
  • аналіз статистичних і фактичних матеріалів за заданою темою, проведення розрахунків на основі статистичних матеріалів;
  • написання реферату за заданою проблематикою;
  • бібліографічний огляд літератури за заданою проблематикою;
  • розробка мультимедійної презентації;
  • оформлення карт, таблиць і схем;

Контроль та оцінювання самостійної роботи студента здійснюється залежно від рівня та якості виконаних видів завдань самостійної роботи (згідно робочих планів викладача) і оцінюється відповідною кількістю балів.

Оцінювання базової та додаткової самостійної роботи студентів здійснюється у журналі обліку роботи академічної групи. Викладач виводить загальну підсумкову оцінку за самостійну роботу студента, виставляє кожному студенту в окремій колонці «Самостійна робота» у журналі академічної групи на сторінці відповідної навчальної дисципліни. Ця оцінка входить у систему оцінювання розроблену викладачем для кожної навчальної дисципліни.

Самостійна робота забезпечується:

  • інформаційними ресурсами (довідники, підручники, навчальні посібники);
  • електронно-обчислювальною технікою;
  • бібліотечними приміщеннями і ресурсами, навчальними кабінетами,
  • методичними матеріалами (вказівки, практикуми, рекомендаціями);
  • матеріалами для здійснення контролю (екзаменаційні білети, контрольні завдання, тести і т.п.);
  • консультаціями з боку викладача;
  • можливістю публічного обговорення результатів, отриманих студентом самостійно (диспути, семінари, конференції, олімпіади).

Самостійна робота студента забезпечується системою навчально- методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни, а саме:

  • програми з усіх навчальних дисциплін;
  • програми усіх видів практик;
  • підручники, навчальні посібники, навчально-методична література;
  • наукова, фахова монографічна і періодична література;
  • вказівки і завдання до семінарських, практичних і лабораторних занять;
  • контрольні роботи з навчальних дисциплін;
  • методичні вказівки до виконання індивідуальних навчально-дослідних завдань;
  • методичні вказівки до виконання курсових і дипломних робіт;
  • переліки тестових питань.

Методичні матеріали для самостійної роботи студентів повинні передбачати можливість проведення самоконтролю з боку студента.

Контроль самостійної роботи і оцінка її результатів включає:

  • самоконтроль і самооцінку студента;
  • контроль і оцінку з боку викладача і кафедри, деканату, ректорату, державних екзаменаційних і атестаційних комісій.

Основними формами контролю самостійної роботи є:

  • проведення екзамену;
  • тестування;
  • проведення контрольних робіт;
  • письмові чи усні опитування студентів;
  • перевірка домашніх завдань;
  • перевірка індивідуальних завдань;
  • захист реферату;
  • захист курсової роботи.

Результативність виконання конкретних завдань для самостійної роботи студента оцінюється в балах, кількість яких може бути різною для різних типів завдань і визначається в межах кафедри. Повний перелік завдань для самостійної та індивідуальної роботи, їх оцінка, терміни та умови виконання доводяться до відома студентів на початку вивчення навчальної дисципліни.

 

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Лісознавство”

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Лісівництво”

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Лісова таксація”

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Лісове товарознавство”

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Основи лісоексплутації”

Перелік питань для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни “Моделювання продуктивності лісів”